پایگاه علمی سرگرمی چرخک

پایگاه علمی سرگرمی چرخک

پایگاه علمی سرگرمی چرخک

پایگاه علمی سرگرمی چرخک

کتاب فصوص الحکمدانلود کتاب فصوص الحکم با فرمت pdf

کتاب فصوص یا فصوصالحکم اثر شیخ اکبر ابن عربی از کتب مشهور تصوف و عرفان نظری است.

فصوص جمع واژه فص به معنای نگین است و فصوصالحکم نگینهای حکمت معنا میدهد. این کتاب، که به مقامات باطنی پیامبران الهی از آدم تا خاتم میپردازد، بیست و هفت فص دارد. همانگونه که نگینها گوهرهای درخشنده و ممتازند، انبیاء هم به مثابه گوهرهای ممتاز و نورانی انسانی در جوامع بشری به حساب آمدهاند.

این اثر در باب اسرار الهیه تکلّم نموده و از اعاظم کتاب متصوفه و مسلمین است، در اسرار انبیاء و رسل مبیّنه و حقایق ثلاثهٔ وجودیه: خدا، کون و انسان. و علاقه انسان با کون و با خالق کون. و آن مشتمل است بر ده فصّ و یک خطبه. فصوص حکمت الهیه در کلمت آدم، شیث، نوح، ادریس، ابراهیم، اسحق، اسمعیل، یعقوب، یوسف و هود. و در آن از احدیت گفته است؛ و حکمت آن که خود احدیت ذاتیست، احدیت الهیست، و احدیت ربوبی.

شروح کتاب

به خاطر اهمیت و ارزش والای آن، تا کنون، بیشتر از صد و ده شرح مختلف، به زبانهای گوناگون، بر فصوصالحکم نوشته شده است. از جملهٔ مهمترین این شروح عبارت است از:

* شرح جندی: این کتاب اولین[۱] شرح فصوصالحکم بهحساب آمده، و اثر مؤیدالدین جندی است. وی در سال ۷۰۰ هجری درگذشته است.
* شرح کاشانی:این شرح را عبدالرزاق کاشانی (وفات: ۷۳۵) اندک زمانی پس از شرح جندی نگاشته و نسبت به اولی دارای بحثهای کوتاه تری بوده و معانی کلمات مورد توضیح زیادتری قرار گرفته است.

* شرح قیصری
* شرح بابارکنا
* شرح خواجه پارسا
* شرح جامی
* شرح نابلسی

نخستین شرح را بر فصوص به پارسی رکنای شیرازی نوشت، او از شاگردان داود قیصری بود. نخستین ردیه بر فصوص به قلم محمد بن عمر دمشقی بود و نخستین کتاب در نقض فصوص به قلم عمادالدین احمد بن ابراهیم واسطی حنبلی.

ابن تیمیه حرّانی نیز ردیه بر فصوص الحکم نوشت. و در ایران نیز علاء الدوله سمنانی بر آن ردیه نگاشت؛ به دلیل آن چه ایشان میگفتند کفر است؛ مثل آن چه ابن عربی نوشته بود العبد ربّ و الرب عبد.
ترجمهها

۱۰ فص (گوهر) از کتاب فصوص الحکم توسط محمدعلی موحد به فارسی ترجمه و توسط انتشارات کارنامه منتشر شده است.[۲][۳]. ۹ ترجمه به زبان اردو نیز از این کتاب موجود است[۴].

ترجمه انگلیسی این کتاب با نام Bezels of Wisdom منتشر شده است.

 

جهت دانلود و ارجاع به پایگاه ایرانی سلام کلیک کنید

نظرات  (۵)

ترجمه آقایان موحد  ناقص چاپ شده و فقط 10 فص از 17 فص را ترجمه کرده اند.

ترجمه جدیدی امسال چاپ شده که کامل است و پاورقی ها و تحقیقات خوبی هم برای درک مطلب دارد. مترجم آن  آقای علی شالچیان ناظر  است و انتشارات مولی آن را دارد
سلام
آیا چاپ 85 کتاب آقایان موحد با چاپ 92 فرق دارد ودیگر اینکه چطور میشه این کتاب فهمید. ممنون

این که اصلا قابل دانلود شدن نیست؟ یا فقط من مشکل دارم؟! چرا دانلودش کار نمی کنه؟
ممنون
من هم هر کاری کردم دانلود نشد

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی